Görme Biçimleri - John Berger İnceleme


Berger, BBC’de görsel olarak da yayımlanmış bu eserinde Rönesans döneminden günümüze kadar sanatın evrimleşmesini incelemiştir. Kitapta bir eserin derinlemesine nasıl inceleneceği, daha doğrusu nasıl görüleceği konu alınmış.

Rönesans’tan beri zenginlere ait olan sanat zevki, günümüzde de pek değişikliğe uğramadan yine zenginlere ve eğitimli gözlere hitap eden bir zevktir. Sanat eserleri incelenirken dikkat edilmesi gereken pek çok nokta vardır. Bunlardan en temeli, eseri yapan sanatçının hayatı ve karakteridir. Örneğin Rembrandt yaptığı eserlerin çoğunun içine kendisini gizlemiştir. Leonardo da Vinci, Mona Lisa tablosunda iddialara göre kendinden bazı parçaları da tuvale yansıtmıştır. Aynı şekilde Caravaggio bazı tablolarında kendine “ceza” vermiş ve kendi yüzünü tablolarına eklemiştir.

Sanat eserleri, yapıldığı dönemdeki güzellik ve estetik algısını yansıtmaktadır. Özellikle nü çalışmalarda kadın bedeni sanatçı tarafından sergilenirken, erkek bu bedeni gözlemleyen, seyreden konumundadır. Klasik sanatta bu roller oldukça önemlidir. Kadın vücudu günümüzde de erkek vücuduna kıyasla daha estetik kabul edilmiştir. Antik dönemlerde erkeğin çıplaklığı da estetik olarak kabul edilse de Rönesans’la birlikte bu algı yerini kadın güzelliğine bırakmıştır.

Günümüze yaklaştıkça insanların büyük bölümünün estetik görüşüne hitap eden reklamlar dikkat çekmektedir. Başarılı pek çok reklam çalışması incelendiğinde, resim sanatındaki simetri ilkelerine göre kurgulandıkları dikkat çekmektedir. Bu konuyu ileri götüren bazı reklamcılar, klasik dönemden sanat eserlerini günümüze uyarlamayı bile tercih etmişlerdir. Berger’e göre son 500 yıl içerisinde sanatın en avam biçimde kullanıldığı dönemi yaşamaktayız.

Bakmak ile görmenin farklı şeyler olduğunu söylenir. Gerçekten de öyledir. Görme biçimleri her esere göre değişiklik gösterebilir. Bir resim, daha evvel bahsedildiği gibi onu yapan ressamdan ve eserin arkasındaki hikayeden bağımsız bir şekilde anlaşılamaz. Van Gogh’un Temmuz 1890’da yaptığı “Buğday Tarlası ve Kargalar” isimli eseri ilk bakışta hikayesini bilmeyen biri için pek fazla anlam ifade etmeyebilir. Ne var ki Van Gogh, bu eseri tamamladıktan günler sonra intihar etmiştir. Bu bilgiyi edindikten sonra artık o resim, farklı bir resim haline gelir. İşte görme biçimi tam manasıyla evrime uğramıştır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Casus-Joseph Conrad (İnceleme)

Şato-Franz Kafka (İnceleme)

Dublinliler-James Joyce (İnceleme)

Tatar Çölü-Dino Buzzati (İnceleme)

Karamazov Kardeşler-F.M.Dostoyevski (İnceleme)

Ölü Canlar-Nikolay Gogol (İnceleme)

Özgürlük Yolları 2 Yaşanmayan Zaman-Jean Paul Sartre (İnceleme)

Beyaz Gemi-Cengiz Aytmatov (İnceleme)

Kumarbaz-F.M.Dostoyevski (İnceleme)

Taras Bulba-Nikolay Gogol (İnceleme)